3 augusti 2012

Att göra en Carola


Jag jobbar på TV4 den här veckan och har den enorma lyxen att botanisera bland bokhögarna på en stor redaktion. Och vår observation att Carola ständigt figurerar i svenska böcker bekräftas självklart igen! Titeln på debattboken ovan spelar förutom på citatet lekfullt (och antagligen medvetet) på låten Främlings betydelse för många svenskar. Jag har bara hunnit bläddra men den verkar superbra! Hoppas Marcus Priftis gillar vår Främling också, eftersom alla som söker efter vår i nätbokhandlar och biblioteksdatabaser kommer att hitta hans Främling, och vice versa.

I Malin Berghagens Yoga med Malin, som på många sätt är en självbiografi och kanske alldeles särskilt en andlig självbiografi (en bok jag uppriktigt tror även Carola skulle tycka om) finner jag på sidan 55 en beskrivning av ett livsavgörande ögonblick på Oneness University i Indien:

Jag bad till Jesus, eftersom det var den källa jag kände mig trygg i just då. Och jag bad från djupet av mitt hjärta att få känna den villkorslösa kärleken. Jag tänkte: "Jag måste våga göra en Carola." Ja, det var faktiskt så jag tänkte! Jag måste våga hänge mig helt och fullt i bön, och tro på vart enda ord jag säger. Jag har ju alltid tyckt att det där är lite pinsamt. Att hänge sig i bön. Kanske mest av rädsla att någon ska se mig och tycka att jag är tokig. Men nu gjorde jag det helt och fullt, och jag var ärlig och stark i min önskan.

Den färska formuleringen "att göra en Carola" är intressant! Det betyder alltså att uppriktigt hänge sig i bön och strunta i om någon (inklusive man själv) tycker att det är pinsamt eller att man kanske kan framstå från tokig. Hur det gick för Malin? Tja, ni får läsa själv, men visst händer det grejer!



Inga kommentarer: