17 april 2011

Eine Perfekte Presäntation!



Hittade hela klippet från Eurovisionssändningen 1991 på YouTube. Det här är extra kul eftersom också vykortet är inkluderat och vi får höra Carola sjunga Fiordalisos Non voglio mica la luna på italienska. Den hade hon spelat in på svenska redan 1985 på På egna ben-plattan under namnet Amore. "Kom hit och ge mig amore/ du är den man jag behöver/ jag tror på kärlek för livet/ och jag vet att våran tro är lika" – jag är tveksam till den svenska texten men Andreas gillar, som han säger, "att det liksom inte är en fråga."

Jag får gåshud av den här versionen av Fångad av en stormvind. Carola live, när det verkligen gäller, verkar alltid ha 15% extra energi att bara hälla in i musiken. Skivversionerna måste vara mer nyanserade, annars skulle man ju inte orka lyssna på dem om och om igen, men den här nerven är något annat.

Jag gillar också de tyska kommentatorernas reaktioner! De kallar Carola proffsig och framträdandet perfekt – "eine perfekte Presäntation auch koreografisch" – döm själv!

Inspirerade av energin i det här klippet köpte vi igår biljetter till Tyrol-premiären i höst med middag och allt. Peppen!

5 kommentarer:

Elin sa...

Gud vad kul att ni har bokat biljetter till Tyrol! Jag har gjort det oxå (var även i uppsala och såg häggis så var bara tvungen att boka tyrol oxå!)

Kolla gärna in min blogg där jag skriver om Carola lite då och då, recenserar konserter jag varit på mm :D.

Ser verkligen fram emot eran bok och följer bloggen flitit :).

Joc sa...

Hej Elin!

tack, vad roligt att du är pepp! Jag såg julkonserten senast, missade hela våren (men Andreas såg henne i Malmö som du säkert har läst).

Kollar DEFINITIVT din blogg! Det är så kul att nån intresserar sig nör vi ännu är så tidigt i arbetet :)

Situationsdiktaren sa...

Ja, nå. Nog gör de ju koreografin ganska perfekt. Men jag har nog aldrig förstått mig på den. Varken nu eller då. Och samma gäller kläderna. Så oglamoröst. Kontorskläder. hur tänkte de då?

Andreas E sa...

Att de över huvud taget kan röra sig på det sättet i sådana kläder är ju bara från vettet.

Johnny sa...

Jag tror att "Amore" var den första text som Carola skrev själv.

Det imponerande med framträdandet är ju att medhörningen försvann mitt under framträdandet. (Enligt vissa rapporter hörde Carola och de andra bara trummorna eller något sådant.) Eric Saade, Danny och allt vad de heter, med sina förinspelade refränger, skulle ha lagt sig ner och gråtit om det hänt dem. Carola log bara ännu bredare och sjöng bara ännu bättre.