13 februari 2011

Tårarna, och låtarna

Ni tycker alltså om Carola? Ni gillar henne?

Ja!

Ja, det är klart som fasen att vi gör det! Johanna har ingen given favoritlåt än, men lutar ändå åt "Främling", fortfarande, och tror att det kommer att ändra sig under resans gång. "Men durpartiet där i refrängen är så genialt fantastiskt."

Jag börjar alltid lipa – det står alltså i DN i dag att jag lätt gör det av Carolas röst, så jag får väl exemplifiera... – i slutet av "Genom allt", när Carolas röst först spricker och sedan slutar på en ton som är så enastående ren och klar och stark, men kan lätt lista ytterligare tio absolut omistliga sånger som jag älskar, bland dem "Mitt i ett äventyr", "Det regnar i Stockholm", "You + me", "So far so good", "Guld i dina ögon", "Jag lever livet" och "Hunger". Med en pistol mot pannan skulle jag... inte välja, utan i stället slåss för mitt liv. Du kan rösta på din favorit här till höger!

Observera dock: "I believe" heter egentligen "I believe in love". Jag skrev fel, och det har en uppmärksam läsare redan upplyst om. Underbart! (Tyvärr kan man inte redigera en redan påbörjad undersökning, så det får kvarstå som ett monument över hur mycket vi behöver er som läser under resans gång.)

Ha en fin söndag!

10 kommentarer:

Michael Nystås sa...

Hello! Vad säger redaktörerna om en boktitel som "Tro, pop och kärlek"? Klichévarning kanske men det är svårt att komma undan med en bok om Carola utan att beröra hennes tro. En av de bilder som för många visualiserar hennes genombrott är troligen den där hon ljuvt och med sänkt blick flashar med sin bibel inför tre miljoner tv-tittare den 26 februari 1983.
Om ni hellre föredrar att använda en låttitel som boktitel föreslår jag på rak arm "Mitt i ett äventyr" - en låt som i sig är förknippad med skandalen med den havererade tv-masten i Nacka. Det finns säkert anledning att återkomma.
/Michael

MV sa...

Titelförslag: "Från stjärnskott till stjärnbild".

Andreas E sa...

Båda är bra! Tack! Jag säger bara att alla förslag med "stormvind" i titeln får noll poäng...

Andreas E sa...

Fast nu såg jag att "Tro, pop och kärlek" redan finns, det är en bok av den kristne musikern och kompositören Ingemar Olsson... Fan också. Om uttrycket tillåts...

MV sa...

Om jag får tjata på om mitt förslag så tycker jag lite om uttrycket "stjärnbild". För alla har en bild av Carola, från kollegorna vid fikabordet som surt kommenterar att de såg henne gå på stan i högklackade skor i snöslasket (så tillgjort!) till de mest dedikerade fansen som står vid signeringar/efter konserter och diskuterar "Hon" där det stora H:et hörs väldigt väl.

Maria sa...

Hej!
Bästa låten är enligt mig "Sanna vänner" från Personligt skivan. Annars älskar jag "All by myself" som hon sjunger med Rhapsody. då reser sig håren på mig. Kul projekt. Carola är outstanding.
Kram Maria

Michael Nystås sa...

Det var osis att Olsson hann före... "Från stjärnskott till stjärnbild" är ett bra förslag till hälften, tycker jag. Stjärnbildsassociationen är en aning långsökt, men om man kan laborera lite med ordet stjärna, så kanske... "Stjärna på himlen", "Stjärnan från himlen/ovan"...

Unknown sa...

Carola har sådana creepy glansiga ögon som alla Livets Ord-människor (ja, alla überreligiösa faktiskt) har.

Magnus Borg sa...

Kul idé! Som journalist och inbitet Carola-fan blir jag jätteglad!

Jag har varit ett Carola-fan i 20 år och sitter inne på en del kunskap som jag gärna delar med mig av.

Hur når jag er? Kan jag maila?

med vänliga hälsningar,
Magnus Borg

Marie sa...

Borko: Nu måste jag (som nog måste betraktas som uberreligiös) stirra i min spegel för att se om jag har en creepy blick. När jag gick i söndagsskola i pingstkyrkan som liten tyckte jag annars att många söndagsskolledare hade ett svårförklarligt överskott av saliv.

Tycker förresten inte om titeln Tro, pop och kärlek på en bok om Carola. Den ska handla om Carola och tron finns med som en del naturligtvis, men att sätta den först i boktiteln ... skulle ni sätta bibelhänvisningar inom parentes efter varje stycke också kanske? (Som ofta i kristen facklitteratur). Nej, låt henne åtminstone vara Carola, utan klatschiga anspelningar på hennes tro.