7 februari 2011

Då är vi i gång!

Hej! Och välkomna till Carolaboken.se! Den här bloggen är vårt eget lilla Google Doc, vår kylskåpsdörr med postit-lappar, vår samlingsplats för arbetet med att skriva en bok om Carola.

Vi som skriver heter Johanna Koljonen och Andreas Ekström. Vi är journalister, och vi gillar Carola. Det är egentligen allt ni behöver veta för att följa oss här...

Exakt vilken bok vi skriver om Carola? Vet inte. Men det finns en massa böcker om Carola som vi är säkra på att vi inte skriver i alla fall. Vi skriver inte en sjuhundrasidors amerikansk heltäckande biografi som heter "Carola – a life" och har en notapparat på nittio sidor. Vi skriver inte en skandalbok. Vi skriver inte en kritik, och vi skriver inte ett försvar.

Kanske skriver vi en teori. Alldeles säkert gör vi ett tolkningsförsök.

Carola Häggkvist (just det, hon har ett efternamn, hur många svenskar mer än hon och Zlatan Ibrahimovic har ett efternamn som är helt överflödigt...?) har varit en del av svensk offentlighet som få andra under snart trettio år. Vad har hennes existens betytt för svenska massmedier? För svensk frikyrklighet, för Melodifestivalen, för en norsk predikant och livscoach som heter Runar Søgaard? För en hel generation sjungande tjejer som har blivit vuxna med Carola på väggen?

Varför har hon valt som hon har gjort? Och hur ska man förstå rösten, den ofattbara och absolut oefterhärmliga rösten?

Hjälp oss gärna om ni vill! Tipsa oss om länkar, omistliga YouTube-ögonblick och personer att prata med – och använd hemskt gärna kommentarfunktionen för att berätta om era egna Carolaminnen.

Vi ses och hörs!

9 kommentarer:

Denise sa...

Åh, vad otroligt fantastiskt! Jag har saknat en briljant Carolabok i min bokhylla. Den kan kompensera för min magiska Carolapärm som nu, sorgligt nog, ligger i källaren och inte längre on display i mitt rum. Anyways, BRA! Det var väl det som var min poäng lite. Jag kan återkomma med lite fina Carolaminnen senare (känner att mitt babblande spårar ut totalt om jag ska skriva om det också).

Andreas E sa...

Denise, tack! Och liksom... grattis! Första kommentaren på carolaboken.se! Ser fram emot att höra mer från dig. Du MÅSTE berätta mer om vad som finns i din Carola-pärm...

Béatrice Karjalainen sa...

Oj nu fick jag rejäla flashbacks. Min första LP var Carolas första skiva. Jag minns hur jag lyssnade om och om igen och försökte lista ut om Norsborg var tillräckligt litet för att min brevvän faktiskt skulle kunna stöta på Carola en dag. Och tänk om man skulle åka till bergbäcken och hälsa på och plötsligt träffa Carola på gatan skulle jag då våga fråga om en autograf.

Ett annat tydligt Carolaminne är hur jag och 2 tjejer till i klassen uppträdde med Carolas Hunger på roliga timmen. Koreografin kunde vi varenda detalj i och än idag sitter nog delar av den om någon skulle spela låten för mig.

Jag minns inte när hon slutade vara Carola med stort C, när hon bara blev konstig, pinsam och fick jordens töntstämpel. Idag har jag svårt för henne. Hon känns inte äkta på något sätt. Men jag kan alla de gamla låtarna lika bra idag som när jag gick på lågstadiet.

Andreas E sa...

Jag har alltid känt tvärt om, att om det är NÅGOT hon är så är det äkta, och ofiltrerad. Kanske är det det som provocerar, att hon alltid låter hjärtat tala?

Michael Nystås sa...

Åh, så fantastiskt roligt med en oauktoriserad (eller görs den i samarbete med Carola?) biografi om Carola! Jag hade bänklocket i skolan tapetserat med urklippta bilder på henne. För mig var det Carola och Kikki som gällde och jag har fortsatt att följa hennes karriär, köpt hennes skivor och lyssnat på dom med behållning. Jag låtsades gilla Motörhead och Iron Maiden också, men i mitt hjärta fanns bara de båda schlagerdrottningarna. Åh, ni bara måste ta ett snack med Andreas Mattsson och Niklas Frisk och ta reda på varför det inte blev nåt mer av deras samarbete med Carola! Jag kan knappt bärga mig tills boken släpps - och att den dessutom skrivs av två av Sveriges bästa murvlar är ren och skär bonus!
Låt det goda rulla!
/Michael

Gunilla sa...

Åh, vad roligt!

Sofia Holmdahl sa...

Äntligen kommer någon på denna briljanta idé. Carola är Carola och det krävs att uppmärksammas, om och om igen.

Andreas E sa...

Michael: Tack för uppmuntran! Intervjupersonerna du föreslår är helt gjutna...

Ni andra: Fortsätt kommentera, fortsätt komma tillbaka hit! Jag menar allvar, vi behöver er verkligen!

Maria sa...

Hej!
Det som är coolt med Carola är att hon liksom går igen. Jag som är född på sjuttiotalet har mimat till Främlig framför spegeln. Alla texter från skivorna sitter som en smäck. Och nu mina barn som är födda på 2000-talet de mimar och skrålar också till Främling. Vad kul detta är. Att ni skriver för att ni gillar Carola. Tänker följa detta projekt.
Kram Maria